Matematikk 5-7 norsk, ukrainsk og russisk er et læremiddel utviklet med fokus på resonnering og utforsking. Hvert matematiske tema starter med undringsbilder og spill. Elevene får så mulighet til å bruke det de har lært i varierende oppgavetyper og problemstillinger.
\n \n \n \n tall og tallforst\xc3\xa5else,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n GF4,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne regne,\n \n \n \n \n \n KE15,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne skrive,\n \n \n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n GF2,\n \n \n \n \n \n modellering og anvendelser,\n \n \n \n \n \n GF1,\n \n \n \n \n \n muntlige ferdigheter,\n \n \n \n \n \n addisjon,\n \n \n \n \n \n desimaltall,\n \n \n \n \n \n bruke,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n VERB18,\n \n \n \n \n \n utvikle og bruke ulike strategier for regning med positive tall og br\xc3\xb8k og forklare tenkem\xc3\xa5tene sine,\n \n \n \n \n \n KM279,\n \n \n \n \n \n beskrive br\xc3\xb8k som del av en hel,\n \n \n \n \n \n som del av en mengde og som tall p\xc3\xa5 tallinjen og vurdere og navngi st\xc3\xb8rrelsene,\n \n \n \n \n \n KM281,\n \n \n \n \n \n subtraksjon,\n \n \n \n \n \n l\xc3\xb8se likninger og ulikheter gjennom logiske resonnement og forklare hva det vil si at et tall er en l\xc3\xb8sning p\xc3\xa5 en likning,\n \n \n \n \n \n KM273,\n \n \n \n \n \n algebra,\n \n \n \n \n \n KE13,\n \n \n \n \n \n resonnering og argumentasjon,\n \n \n \n \n \n KE14,\n \n \n \n \n \n divisjon,\n \n \n \n \n \n multiplikasjon,\n \n \n \n \n \n tall,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n VERB19,\n \n \n \n \n \n utforske og forklare sammenhenger mellom br\xc3\xb8ker,\n \n \n \n \n \n desimaltall og prosent og bruke det i hoderegning,\n \n \n \n \n \n KM282,\n \n \n \n \n \n representere,\n \n \n \n \n \n Br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n nevner,\n \n \n \n \n \n representere br\xc3\xb8ker p\xc3\xa5 ulike m\xc3\xa5ter og oversette mellom de ulike representasjonene,\n \n \n \n \n \n KM280,\n \n \n \n \n \n tid,\n \n \n \n \n \n utforsking og probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n del,\n \n \n \n \n \n representasjon,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8kdel,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8kdeler,\n \n \n \n \n \n kommunisere,\n \n \n \n \n \n minutt,\n \n \n \n \n \n tallinje,\n \n \n \n \n \n KE12,\n \n \n \n \n \n form,\n \n \n \n \n \n kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n VERB3,\n \n \n \n \n \n teller,\n \n \n \n \n \n likninger,\n \n \n \n \n \n formulere og l\xc3\xb8se problemer fra egen hverdag som har med tid \xc3\xa5 gj\xc3\xb8re,\n \n \n \n \n \n KM274,\n \n \n \n \n \n deler,\n \n \n \n \n \n abstraksjon og generalisering,\n \n \n \n \n \n KE16,\n \n \n \n \n \n meter,\n \n \n \n \n \n m,\n \n \n \n \n \n blandet tall,\n \n \n \n \n \n vurdere,\n \n \n \n \n \n VERB9,\n \n \n \n \n \n sirkel,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k og sirkel,\n \n \n \n \n \n km,\n \n \n \n \n \n dm,\n \n \n \n \n \n millimeter,\n \n \n \n \n \n likning,\n \n \n \n \n \n mikset,\n \n \n \n \n \n time,\n \n \n \n \n \n min,\n \n \n \n \n \n regne,\n \n \n \n \n \n spill,\n \n \n \n \n \n areal,\n \n \n \n \n \n omkrets,\n \n \n \n \n \n centimeter,\n \n \n \n \n \n cm,\n \n \n \n \n \n desimeter,\n \n \n \n \n \n mm,\n \n \n \n \n \n l\xc3\xb8se,\n \n \n \n \n \n h,\n \n \n \n \n \n differanse,\n \n \n \n \n \n sum,\n \n \n \n \n \n eksponent,\n \n \n \n \n \n utvikle,\n \n \n \n \n \n VERB4,\n \n \n \n \n \n kilometer,\n \n \n \n \n \n sammenligne,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k og figur,\n \n \n \n \n \n skriftlig regning,\n \n \n \n \n \n kvadrat,\n \n \n \n \n \n liter,\n \n \n \n \n \n l,\n \n \n \n \n \n desiliter,\n \n \n \n \n \n dl,\n \n \n \n \n \n ml,\n \n \n \n \n \n t,\n \n \n \n \n \n kilogram,\n \n \n \n \n \n kg,\n \n \n \n \n \n gram,\n \n \n \n \n \n g,\n \n \n \n \n \n fellesnevner,\n \n \n \n \n \n sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n praktisk,\n \n \n \n \n \n potens,\n \n \n \n \n \n grunntall,\n \n \n \n \n \n sortere,\n \n \n \n \n \n strategi,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8ker,\n \n \n \n \n \n deling,\n \n \n \n \n \n sammenlikne,\n \n \n \n \n \n bar modell,\n \n \n \n \n \n klokke,\n \n \n \n \n \n morgen,\n \n \n \n \n \n dividere,\n \n \n \n \n \n hel,\n \n \n \n \n \n prosent,\n \n \n \n \n \n generalisere,\n \n \n \n \n \n volum,\n \n \n \n \n \n milliliter,\n \n \n \n \n \n centiliter,\n \n \n \n \n \n cl,\n \n \n \n \n \n masse,\n \n \n \n \n \n milligram,\n \n \n \n \n \n mg,\n \n \n \n \n \n resonnere,\n \n \n \n \n \n misoppfatninger,\n \n \n \n \n \n rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n \n \n probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n logikk,\n \n \n \n \n \n tekstoppgaver,\n \n \n \n \n \n blandete tall,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon GF2,\n \n \n \n \n \n praktiske oppgaver,\n \n \n \n \n \n nummer,\n \n \n \n \n \n logisk,\n \n \n \n \n \n dele,\n \n \n \n \n \n Tall,\n \n \n \n \n \n addere,\n \n \n \n \n \n tidspunkt,\n \n \n \n \n \n forskjell,\n \n \n \n \n \n enere,\n \n \n \n \n \n tidsenhet,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5leenhet,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5leenheter,\n \n \n \n \n \n dag,\n \n \n \n \n \n kveld,\n \n \n \n \n \n digital,\n \n \n \n \n \n penger,\n \n \n \n \n \n normal,\n \n \n \n \n \n test,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8kstrek,\n \n \n \n \n \n navn,\n \n \n \n \n \n rektangel,\n \n \n \n \n fliser,\n \n \n \n visualisere,\n \n \n \n prosentvis \xc3\xb8kning,\n \n \n \n h\xc3\xb8y m\xc3\xa5loppn\xc3\xa5else,\n \n \n \n rutenett,\n \n \n \n tonn,\n \n \n \n kilomter,\n \n \n \n vektsk\xc3\xa5l,\n \n \n \n sk\xc3\xa5lvekt,\n \n \n \n sammenligne br\xc3\xb8ker,\n \n \n \n stigende rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n en hel,\n \n \n \n sekund,\n \n \n \n sek,\n \n \n \n tidsenheter,\n \n \n \n bin\xc3\xa6re tall,\n \n \n \n totallssystem,\n \n \n \n titallssystem,\n \n \n \n datamaskin,\n \n \n \n br\xc3\xb8k og tallinje,\n \n \n \n blandet tall p\xc3\xa5 tallinjen,\n \n \n \n kode,\n \n \n \n kyptering,\n \n \n \n tekst,\n \n \n \n l\xc3\xb8sning,\n \n \n \n sp\xc3\xb8rsm\xc3\xa5l,\n \n \n \n svar,\n \n \n \n data,\n \n \n \n grader,\n \n \n \n celsius,\n \n \n \n temperatur,\n \n \n \n felles nevner,\n \n \n \n Fellesnevner,\n \n \n \n minste felles nevner,\n \n \n \n likeverdige br\xc3\xb8ker,\n \n \n \n Sannsynlighet,\n \n \n \n kortstokk,\n \n \n \n rulett,\n \n \n \n krone og mynt,\n \n \n \n Diskutere tilfeldighet og sannsynlighet i spill og praktiske situasjoner og knytte det til br\xc3\xb8k,\n \n \n \n KM277,\n \n \n \n statistikk og sannsynlighet,\n \n \n \n GF3,\n \n \n \n \xc3\xa5 kunne lese,\n \n \n \n flagg,\n \n \n \n tabell,\n \n \n \n programmering,\n \n \n \n nabotall,\n \n \n \n negative tall,\n \n \n \n abstraksjon,\n \n \n \n argumentere,\n \n \n \n like deler,\n \n \n \n strategier,\n \n \n \n mengder,\n \n \n \n desimaler,\n \n \n \n plussing,\n \n \n \n addering,\n \n \n \n variabler,\n \n \n \n klokka,\n \n \n \n hoderegningsstrategier,\n \n \n \n blandede tall,\n \n \n \n rest,\n \n \n \n g\xc3\xa5te,\n \n \n \n magisk kvadrat,\n \n \n \n sudoku,\n \n \n \n hundredeler,\n \n \n \n visuelt,\n \n \n \n \xc3\xb8ving,\n \n \n \n m\xc3\xa5le,\n \n \n \n natt,\n \n \n \n konvertering,\n \n \n \n valuta,\n \n \n \n myntenhet,\n \n \n \n euro,\n \n \n \n kroner,\n \n \n \n ton,\n \n \n \n utvide,\n \n \n \n verifisering,\n \n \n \n oppsummering,\n \n \n \n konsolidering,\n \n \n \n l\xc3\xa6ringsanalyse,\n \n \n \n underveisvurdering,\n \n \n \n vurdering,\n \n \n \n omgj\xc3\xb8ring,\n \n \n \n Spill,\n \n \n \n puslespill,\n \n \n \n grupper,\n \n \n \n samarbeid,\n \n \n \n lag,\n \n \n \n tegne,\n \n \n \n l\xc3\xb8se likninger,\n \n \n \n sammenheng,\n \n \n \n centimenter,\n \n \n \n hour,\n \n \n \n iskrem,\n \n \n \n arbeidsark,\n \n \n \n pdf,\n \n \n \n utkrift,\n \n \n \n triangel,\n \n \n \n parallellogram,\n \n \n \n legge til,\n \n \n \n lage,\n \n \n \n opph\xc3\xb8yd,\n \n \n \n firkant,\n \n \n \n trekant,\n \n \n \n oktagon,\n \n \n \n \xc3\xa5ttekant,\n \n \n \n ettermiddag,\n \n \n \n symbolregning,\n \n \n \n symbol,\n \n \n \n forkorte,\n \n \n \n regneregler,\n \n \n \n flytt og bytt\n \n \n
\n